tiistai 11. marraskuuta 2014

Kytkimenpääsylinterin vaihto. Auton sisätilojen puhdistus


 

AUAPRA

Opiskelijan nimi                                                                                                               Työseloste

Eetu Korhonen                                                                                                                  4.11.2014

 

Kytkimenpääsylinterin vaihto

Johdanto

Huollettavana oli Audi A6 vm -94. Asiakas toi auton tutkittavaksi korjaamolle, koska se vuoti jotakin nestettä kuskinjalkatilaan.  Tutkittuamme totesimme nesteen olevan kytkinnestettä (jarruneste), jota tuli kytkimenpääsylinterin männän varren juuresta. Varaosan oli tilannut valmiiksi autoa jo aiemmin tutkinut ryhmä, joten työn pystyi aloittamaan heti.

Vanhan pääsylinterin irroitus

Pääsylinteriin tuli kaksi nesteletkua, joista toinen oli liitosmutterilla ja täytyi avata 12mm lenkkiavaimella, toinen letkuista oli painoliitoksella, joten se lähti vetämällä irti. Ennen letkujen irroitusta tyhjensimme jarrunestesäiliön, ettei kaikki neste valu jalkotilaan.

letkujen irroituksen jälkeen avasimme kaksi 5mm kuusiokolopulttia, jotka pitivät sylinterin paikoillaan.

Viimeisenä otettiin sylinterin työntövarsi irti kytkinpolkimesta, jossa se oli kiinni 11mm ja 10mm muttereilla.

Uuden pääsylinterin asennus

Ensin laitoimme pääsylinterin työntövarren kytkinpolkimeen kiinni (sai aika kauan sihdata kohdilleen).

Seuraavaksi kiinnitimme sylinterin kuusiokolopulteilla kiinni, ettei se heiluisi letkuja paikalleen laittaessa

Viimeisenä laitettiin letkut paikoilleen ja ilmasimme kytkinjärjestelmän lisäämällä DOT 5 jarrunestettä säiliöön ja imemällä jarrujenilmauslaitteella ilmat pois järjestelmästä, kytkimessä olevan nipan kautta.

Arviointi

Aikaa meni noin 1,5 hallipäivää, mutta sylinterinvuoto saatiin korjattua ja uusi sylinteri asennettua.




 

AUAPRA

Opiskelijan nimi                                                                                                               Työseloste

Eetu Korhonen                                                                                                                  28.10.2014

 

 

 

Skoda Octavia Sisätilojen puhdistus

Johdanto

työkohteena oli opettajan Skoda Octavia. Tore(?) aloitteli sisäpuolen puhdistusta jo aamupäivällä ja kerkesi pestä lattiamatot ja penkit, ennen kuin tulin kouluun, joten minulle jäi vain muoviosien ja oik. puolen lasien puhdistus.

Ensin pestiin lattiamatot painepesurilla. sitten penkit pestiin puzzilla eli märkäimurilla. viimeisenä pestiin muoviosat ja lasit sisäpuolelta.

 

Muoviosien puhdistus

Muoviosat puhdistettiin pienen kiillon antavalla ja lian poistavalla pesuaineella, jota ei tarvitse kuin pienen ruiskauksen, pesuaineen levityksen jälkeen se puhdistettiin kuituliinalla hangaten, jos lika ei tällöin lähtenyt, niin lisättiin pesuainetta ja hangattiin lisää. Kuljettajan ympäristö kannattaa huomioida sisäpuhdistusta tehdessä, koska se likaantuu yleensä eniten.

Lasien sisäpesu

Lasit puhdistettiin lasinpesuaineella. pesuainetta laitettiin reilusti lasiin ja puhdistettiin lika paperilla pyyhkien.  Lasinpesussa on huomioitava että ei jää rantuja ikkunaan, varsinkin tuulilasia pestessä oltava tarkka, koska rannut näkyvät auringonvalossa.

Arviointi

Muoviosien puhdistus onnistui hyvin, tuulilasin pesussa oli hiukan ongelmaa rantujen kanssa.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti