AUAPRA
Opiskelijan nimi Työseloste
Eetu Korhonen 25.11.2014
Johdanto
Selvittelimme pasin kanssa Opel Astran ilmastointiongelmaa, ongelmanahan oli ettei ilmastoinnin kompressori lähtenyt pyörimään.Vian selvittäminen
Ensiksi annoimme auton käydä lämpimäksi, mittasimme kokoajan auton sisäilman lämpötilaa testerillä, AC nappi pohjassa ja sisäilmankiertopäällä. Ilmastoinnin käynnistyminen estyy, jos ulkolämpötila on alle +4'C. Ulkolämpötilan (6,5'C) puolesta ilmastoinnin olisi pitänyt lähteä pyörimään.
Seuraavaksi katsoimme autodatasta ilmastoinnin sulakkeiden numerot (F2, 35, 38,39 ja 40) ja tarkistimme niiden kunnon, yksikään sulake ei ollut palanut.
Viimeisenä työnä teimme ilmastoinnin täytön. Ennen täyttöä järjestelmän tiiveys testattiin typpikaasulla, jota laskettiin ilmastoinnin matalapainelinjaan. vuotoja ei löytynyt.
Kytkimme ilmastoinninhuoltolaitteen autoon ja laitoimme laitteesta automaattisentäyttöohjelman päälle, johon kuului 20min alipaineistus, jonka jälkeen laite testasi onko vuotoja. vuototestin jälkeen laite alkoi täyttää järjestelmää kylmäaineella, tässä tapauksessa laitoimme 500g, joka riittää kompressorin käynnistämiseen, eikä sitä mene hukkaan jos kompressori ei pyörikään, kuten tässä tapauksessa. Normaali kylmäaineenmäärä Astrassa olisi 700g.
Autosta pitäisi tutkia vielä ainakin kompressorin magneettikytkimen käämin resistanssi ja magneettikytkimelle tuleva jännite. mikäli nämä ovat kunnossa, täytyy kytkentäkaavion avulla selvittää magneettikäämin kytkennät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti